Business Hi-Tech

Ce sanse au "batranele" mass-media in lupta cu noua lume digitala?

06.06.2005, 18:41 31

Revolutia digitala ameninta sa transforme mass-media traditionale, cum sunt ziarele, emisiunile de televiziune, muzica si industria divertismentului, in simple amintiri. Ce solutii au la dispozitie acestea pentru a face fata concurentei lumii digitale?

Nu exista nici o indoiala ca afacerile media traditionale au dificultati din ce in ce mai mari sa-si mentina pozitia pe piata, scrie Wall Street Journal Europe.

Redactiile ziarelor, studiourile de film, agentiile de publicitate, companiile de muzica sau cele de televiziune incearca acum sa-si dea seama care este rolul lor intr-un mediu nou, unde mass-media, influentate puternic de lumea digitala, capata alte functii si alte forme de a patrunde pe piata. Metoda lor traditionala de afaceri se dovedeste a fi mai putin profitabila decat altadata, insa problema cea mai importanta este ca nu au descoperit inca o cale profitabila de a se mentine pe piata, afirma unii analisti.

Ca urmare, Wall Street Journal a intervievat un larg grup de experti media pentru a incerca sa descopere solutii care sa pastreze mass-media traditionale in topuri.



Ziarele si publicatiile de stiri

Intrebarea care s-a ridicat in domeniul ziarelor, in lumea noua a mass-media, a fost de ce ar mai cumpara oamenii clasicele publicatii de stiri cand au la indemana alte metode, mai rapide si mai simplu de accesat, de a afla ce se intampla in lume. Deja informati si pusi la curent cu stirile zilei din articole adunate de pe mai multe surse de pe Internet sau primite pe e-mail, la care se adauga detaliile trimise pe telefonul mobil si informatiile difuzate la radio sau la televizor, ziarele par sa piarda din utilitate in ochii consumatorilor.

In ceea ce priveste ziarele europene, vanzarea acestora scade din ce in ce mai mult in conditiile in care concurenta lor este tot mai puternica, iar mica parte din bugetele de publicitate care le este destinata ajunge sa fie preluata treptat de mediile digitale, comenteaza Wall Street Journal.

Cititorii de informatii de pe Internet au acum cu totul alte asteptari de la ziare, fata de ceea ce-si doreau de la acestea cu doar un deceniu in urma, motiv pentru care publicatiile europene incearca sa gaseasca solutii pentru a determina oamenii sa ramana cititori fideli. Tactica abordata de unele publicatii a fost sa schimbe formatul pentru a-l face mai usor de citit (atat din punct de vedere al dimensiunilor, cat si al organizarii informatiei), altele au ales sa ofere carti sau CD-uri la pachet cu ziarul.

La nivel mondial, cumpararea ziarului a devenit un obicei pentru milioane de europeni, insa in Roma si in Milano acest "ritual" este frecvent insotit si de achizitionarea unei carti.

In ultimii cativa ani, doua dintre ziarele italiene, La Repubblica si Corriere della Sera, ofera astfel cititorilor, la un pret destul de mic, un pachet ce cuprinde, alaturi de ziarul zilei respective, si o carte. Datorita costurilor scazute pentru tiparire, publicatiile isi pot permite sa vanda impreuna ziarul si cartea la un pret mai mic decat ar plati cititorii pentru cartea in sine, si totusi sa inregistreze si profit, spun expertii.

Aceasta tactica s-a dovedit foarte populara, avand in vedere ca in acest mod cititorii ziarelor care au profitat de oferta au insumat 40% din totalul cumparatorilor de carti din Italia, in anul 2003, a informat organizatia editorilor Italian Publishers Association. Conform estimarilor acestei asociatii, 62,1 de milioane de carti au fost vandute in pachete cu ziare in 2003, fata de 44,2 milioane in 2002 si practic nici una in anul 2001.

Ziarele trec deci prin diverse procese de transformare, multe dintre ele adoptand metode noi, cum ar fi trimiterea noutatilor de ultima ora catre cititori prin e-mail. Jurnalistii s-au gandit si la o alta solutie, si anume, blogurile (jurnale personalizate online), unde cititorii sa-si poata adauga comentariile asupra ziarului sau articolelor, scrie Wall Street Journal Europe.



Companiile de televiziune

Televiziunea traditionala este atacata in prezent de nenumaratele forme de divertisment si informare existente pe piata, cum ar fi Internetul, DVD-urile, telefoanele mobile si camerele video digitale.

"Cei cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani incep sa renunte sa urmareasca programele de orice fel de la televizor", a afirmat Aasley Highfield, directorul media si de tehnologie al British Broadcasting Group.

In plus, intervine si concurenta puternica cu providerii de cablu, sau cei de programe digitale prin satelit. Cele mai importante patru canale de televiziune britanice au inregistrat o scadere a cotei totale de piata de la 93,9% in 1993 la 67,3% in 2004, conform companiei franceze de monitorizare Eurodata TV.

Insa nu toate companiile de televiziune se opun acestor schimbari intervenite in mass-media.

BBC va lansa in septembrie un serviciu in versiune de test (beta), care va oferi unui numar de 5.000 de utilizatori posibilitatea sa descarce pe televizor, folosind un echipament special (set-top box), anumite programe de televiziune ale BBC in format digital, scrie Wall Street Journal.

Stirile TV

Emisiunile de stiri de la televizor se afla intr-o stare de criza inca de cand CNN a intrat pe piata in anii ''80, comenteaza Wall Street Journal. Iar stirile gratuite de pe Internet si blog-urile (jurnale personalizate) nu au ajutat deloc aceasta industrie. Oamenii isi pot personaliza stirile pe care vor sa le primeasca, iar ziarele sau celelalte programe TV nu pot concura acest lucru, scrie publicatia americana.

In SUA, emisiunile de stiri difuzate noaptea pe trei principale programe de televiziune au inregistrat o scadere a telespectatorilor cu 28,4% pe parcursul ultimilor 14 ani, informeaza compania de cercetare Nielsen Media Research.

Tocmai din aceste motive, in stirile difuzate la televizor ar trebui sa fie implicate si persoanele care le urmaresc, dandu-li-se posibilitatea sa-si trimita comentariile prin SMS sau prin e-mailuri. De altfel, companiile de televiziune de-abia incep sa patrunda in mass-media digitale si asta va conduce la trimiterea stirilor pe telefoane mobile sau alte echipamente portabile.

Insa nu toata lumea este de parere ca tehnologia singura va putea salva industria stirilor, pentru ca, pe masura ce audienta unor astfel de emisiuni scade, acelasi lucru se intampla si cu bugetul alocat pentru cumpararea de documentare sau reportaje si pentru "culegerea" de informatii. Din acest motiv, intre organizatiile de stiri se formeaza legaturi stranse, astfel incat reporterii sa nu mai strabata intreaga lume pentru a ajunge la locul unde se petrec evenimentele, ci aceste stiri sa fie furnizate de catre agentiile locale, cu costuri mai reduse.



Publicitatea

Pana acum industria publicitatii nu s-a confruntat cu asemenea amenintari, dar acum trebuie sa renunte la metodele clasice si sa faca fata noilor tehnologii digitale care predomina pe piata.

In domeniul publicitatii, replica pentru revolutia digitala ar trebui sa fie transformarea campaniilor publicitare in produse media distractive si de interes general legate de branduri cunoscute, scrie Wall Street Journal Europe.

Daca in acest moment consumatorii par sa raspunda mai bine la noile metode de publicitate si sa fie din ce in ce mai putin interesati de cele traditionale, industria publicitatii ar trebui sa profite de varietatea de metode prin care poate difuza reclame si sa le foloseasca pe acelea la care oamenii se asteapta mai putin.

Pe masura ce industria publicitara este tot mai diversificata, agentiile de publicitate incep sa se concentreze pe un anumit segment de piata, care duce la specializarea acestora in raport cu segmentul respectiv.

Publicarea de carti

Cea mai mare provocare in acest domeniu este castigarea generatiei tinere care aparent nu mai are loc in biblioteca pentru carti, ci pentru console de jocuri sau playere muzicale.

Scriitorii sunt ingrijorati de faptul ca monitoarele calculatoarelor devin un inlocuitor pentru cartile in sine, care au dezavantajul ca ocupa mult spatiu.

Acum, acestia trebuie sa gaseasca metode de a atrage noile generatii catre literatura, una din solutii fiind editarea de carti in format electronic, au fost de parere specialistii.

Companiile investesc acum foarte mult in domeniul vanzarilor de carti digitale pe Internet. Cititorii vor putea deci cumpara volume intregi pe care apoi sa le descarce pe un iPod sau pe orice player muzical, dar si pe telefoane mobile, relateaza Wall Street Journal Europe.



Afacerile cu filme

Pirateria de filme a inregistrat cele mai inalte cote fata de celelalte domenii, in ultimul timp. Acesta este un mare dezavantaj pentru industria filmului, mai ales ca utilizatorii pot alege oricand si alte forme de divertisment mai putin costisitoare, relateaza publicatia americana.

Din aceste motive, in domeniu trebuie sa intervina in permanenta schimbari pentru a mentine interesul oamenilor pentru noile aparitii. Salile de cinema ar trebui sa devina o retea intreaga de divertisment, unde sa fie difuzate nu numai filme, dar si concerte, evenimente sportive sau din lumea jocurilor video. Iar serviciile oferite clientilor ar trebui sa fie imbunatatite, pornind de la scaunele care ar trebui sa se poata misca in concordanta cu actiunea din film.

Expertii in domeniu au si alte sugestii: studiourile de filmari ar putea sa renunte la a mai pune filmele pe DVD-uri, intrucat productia si livrarea acestui suport fizic sunt mai dificile decat alternativa de a descarca filmele direct prin Internet. Astfel, ar putea fi create servicii care sa permita utilizatorilor sa descarce filme pe orice televizor sau echipament portabil pe care il detin.

Un consultant la Hollywod a propus ideea de a le oferi spre inchiriere pasionatilor filmele mai devreme, insa pe o perioada scurta, de 24 de ore spre exemplu, si la un pret de 40 de dolari (32 de euro) bucata.



Industria muzicii

Dupa multi ani de probleme cu piratarea CD-urilor, industria mondiala a muzicii, care valoreaza 33 mld. de dolari (aproximativ 27 mld de euro), de-abia incepe sa dea semne ca si-ar putea reveni.

Afacerile in domeniu au incercat sa se indrepte in diferite directii si sa adopte noi metode de livrare a melodiilor, cum ar fi vanzari de muzica online descarcata direct pe calculatoare, dar si transferul wireless catre telefoane mobile, insa aceste vanzari nu reprezinta decat 2% din total, si probabil vor creste doar cu 15-20% in urmatorii 20 de ani.

In acest moment, afaceristii din industria muzicala urmaresc sa se dezvolte tot mai mult pe piata telefoanelor mobile. Aceasta piata este un mediu mai atragator pentru muzica, comparativ cu Internetul. De cand au devenit un accesoriu indispensabil in lumea moderna, terminalele mobile au sansa sa ajunga mici "colectii personale" de muzica si care sa insoteasca posesorul oriunde, scrie publicatia americana.

Insa ceea ce ar trebui sa faca casele de discuri este sa inceapa sa "vanda" cantaretii, si nu doar melodiile lor. Interesul pentru artisti este in crestere si deci publicitatea in domeniu ar trebui indreptata in primul rand spre acestia, si nu spre muzica in sine sau spre producatorii vedetelor, au conchis specialistii citati de Wall Street Journal Europe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO